Lieve lezers
Zoals al eerder vermeld studeer ik (hopelijk) binnenkort af als leerkracht Nederlands-Engels. In deze 'digital age' is het onmogelijk om tablets, smartphones en laptops weg te denken uit ons dagelijks leven -schrijf ik met mijn laptop op mijn schoot, terwijl mijn tablet op mijn bureau ligt en mijn smartphone binnen handbereik- moet er dan in de klas ook plaats zijn voor smartphones? Ik heb eens diep over deze vraag nagedacht en onderzoek gedaan naar de meningen van experts op dit vlak. Benieuwd naar mijn bevindingen? Druk dan snel op 'Lees meer'!
Ik zou liegen als ik zei dat ik mijn gsm nooit heb gebruikt tijdens de les. Dit geldt zowel voor mijn tijd in het secundaire onderwijs, als aan de universiteit en de hogeschool. Meestal gebruikte ik mijn gsm tijdens de les niet voor dingen die met het lesonderwerp te maken hadden, hoewel dat drastisch veranderd is tijdens mijn huidige opleiding. Ik gebruik mijn smartphone namelijk erg vaak om snel iets op te zoeken of om mijn mail te checken. Nuttige studie-gerelateerde zaken dus. Toen ik zelf begon na te denken over de vraag of we smartphones moeten toelaten in onze lessen, had ik twijfels. Ik ben dus ook even gaan kijken wat internetexperts en leerkrachten met meer ervaring over dit onderwerp dachten.
Lector nieuwe media Geert Callebaut geeft in een artikel voor Klasse zeven voordelen voor het gebruik van smartphones in de les:
1. Je school heeft minder tablets nodig.
2. Je traint ICT-vaardigheden en mediawijsheid.
3. Een smartphone is een informatiebron.
4. Je weet onmiddellijk welke leerstof je leerlingen (nog niet) begrepen hebben.
5. Je verliest geen tijd met downloaden en hebt geen technische problemen.
6. Leerlingen storen de les minder.
7. Een ideale gelegenheid om te werken aan netiquette.
Ook Sofie De Cupere zou graag smartphones in de klas zien. Haar mening kan je lezen in dit artikel. Ze illustreert haar argumenten ook met een kort maar krachtig filmpje.
Naast het lezen van deze verschillende artikels, heb ik ook nagedacht over hoe ikzelf smartphones in mijn lessen zou kunnen gebruiken. Ik zou bijvoorbeeld veel meer gebruik kunnen maken van interactieve media zoals Kahoot. Met Kahoot maak je een quiz die de leerlingen tijdens de les kunnen beantwoorden met behulp van hun smartphone. Kahoot werkt op elk apparaat, het maakt dus niet uit of een leerling een iPhone, Android of Windows phone heeft.
Het is ook onrealistisch om te verwachten dat een leerkracht een encyclopedie is. Ooit komt er een moment waarop een leerling een vraag stelt waarop we het antwoord niet weten. Als de leerlingen dan het antwoord op hun vraag kunnen opzoeken met hun smartphone voorkom je niet alleen een pijnlijke situatie, maar werk je ook aan de mediawijsheid van je leerlingen.
Ik ben dus zeker voorstander van het toelaten van smartphones in het klaslokaal. Toch denk ik dat er aan die vrijheid duidelijke grenzen moeten worden gesteld. Een smartphone mogen gebruiken voor opzoekwerk of het beantwoorden van een Kahoot wil niet zeggen dat die smartphone tegelijkertijd gebruikt mag worden voor Facebookupdates, tweets en sms'jes. Iets waar geen van beide experts rekening mee schijnen te houden, is het feit dat niet elk gezin over de financiƫle middelen beschikt om elk kind van een smartphone te voorzien. Persoonlijk vind ik dus dat elke school, in samenspraak met ouders, leerlingen en leerkrachten, voor zichzelf moet beslissen of de leerlingen gebruik mogen maken van hun smartphones tijdens de lessen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze zaak, dus wees zeker niet verlegen om een reactie achter te laten!
Groetjes
Nathalie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten