Lieve lezers
Dat is een vraag die ik mezelf erg vaak stel wanneer ik mijn Facebook of Instagram-feed bekijk. Freddie Mercury had volgens mij een glazen bol toen hij Bohemian Rhapsody maakte. Benieuwd naar mijn ideeën hierover? Lees dan zeker verder!
De 18-jarige Australische Essena O'Neill kondigde op 27 oktober met een YouTube bericht aan dat ze haar gebruik van sociale media volledig ging omgooien. Essena keek urenlang naar sociale media beroemdheden en wilde net zo zijn. Toen ze met een half miljoen volgers op Instagram en 200.000 volgers op Youtube net dat doel bereikt had, merkte ze dat ze ondanks alle likes niet gelukkig was. Ze verwijderde tweeduizend foto's van haar Instagram-account en de overblijvende 97 foto's kregen een eerlijk bijschrift zoals "Ik deed make-up op, krulde mijn haar, nam een jurk en zware,
oncomfortabele juwelen. Ik nam vervolgens 50 foto's, totdat ik de foto
had die jullie misschien zouden leuk vinden. Vervolgens bewerkte ik mijn
selfie met verschillende apps, om toch maar jullie goedkeuring te
krijgen. Kortom: er is niets echt aan deze foto."
Vervolgens zegt ze dat ze vaak betaald werd om te poseren met bepaalde producten. Ze benadrukt dat er niets mis is met het promoten van producten, maar dat dit wel eerlijk moet gebeuren en dat was bij haar niet het geval.
Essena O'Neill is trouwens niet de enige die een zakcentje kon verdienen met Instagram. Enkele dagen geleden kon je op de blog van ELLE en op metronieuws.nl nog lezen wat topmodellen zoals Kendall Jenner, Cara Delevigne en Gigi Hadid verdienen met een post op Instagram. Dit zijn hallucinante bedragen. Volgens Frank Spadafora, voormalig casting director en CEO van D’Marie Archive verdienen deze dames 150.000 tot 300.000 dollar met een foto. Topmodellen die geliefd zijn op sociale media hebben ook meer kans op goed betaalde modeklussen. In vele contracten is het plaatsen van bepaalde dingen op Instagram zelfs al opgenomen. Ik moet toegeven dat ikzelf een bijdrage lever aan het loon van deze topmodellen. Ik volg Kendall Jenner en Cara Delevigne namelijk allebei op Instagram.
Essena sluit haar video af met de boodschap dat ze zich na haar 'sociale media detox' veel gelukkiger voelt. Ze werd helemaal opgeslokt door een wereld die volgens haar niet echt is, hieraan ontsnappen heeft haar stressniveau aanzienlijk doen afnemen. Ze heeft nu een nieuwe website genaamd "Let's be game changers", waarmee ze anderen wil overtuigen van het vernietigende effect van sociale media. Momenteel schrijft ze ook een boek genaamd "How to be social media famous".
Ondanks Essena's ogenschijnlijk nobele bedoelingen, zijn de reacties op haar boodschap gemengd. Langs de ene kant krijgt ze erg veel steun van haar fans, voor wie ze een emotionele videoboodschap opnam, langs de andere kant is er ook erg veel kritiek. Haar bekentenis wordt zelfs 'een gewiekste publiciteitsstunt' genoemd. Essena heeft haar accounts op verschillende sociale media dan wel verwijderd, toch is ze door haar actie beroemder dan ooit. Het feit dat Essena nu via haar website om donaties vraagt omdat ze zonder haar inkomsten van sociale media haar huur niet meer kan betalen, is dan ook enkel olie op het vuur van kwatongen. Ook haar vriendinnen Nina en Randa Nelson zijn geen fans van Essena's bekentenissen. Deze YouTube-muzikanten voelen zich persoonlijk aangevallen door Essena's boodschap en noemen haar ondankbaar. Volgens Nina en Randa is de actie van Essena te wijten aan een recente liefdesbreuk en is het gewoon een publiciteitsstunt. Essena heeft sinds haar bekentenis meer volgers dan ooit tevoren.
Het is volgens mij enorm belangrijk om alles wat we zien op sociale media met een korrel zout te nemen. Een Facebookstatus of Instagrampost kan verstrekkende gevolgen hebben. Kijk maar naar de militair die ontheven werd van alle plichten toen onderstaande foto op Facebook terechtkwam.
![]() | |||
| Bron: Het Laatste Nieuws |
Het leven van deze persoon is drastisch veranderd door een enkele foto. Natuurlijk praat ik zijn acties niet goed, maar hoe staat het nu weer geschreven? Wie zonder zonde is...
Ik denk dat het geen slecht idee zou zijn als we allemaal de dingen die we zien op sociale media met een korrel zout nemen. Ik ga niet meteen al mijn accounts verwijderen en ik ben nog steeds blij met elke like. Is dat ongezond? Geen idee, maar zolang het mijn leven niet beheerst en ik geen 50 selfies per dag neem is het voor mij nog wel in orde.
Groetjes
Nathalie

Geen opmerkingen:
Een reactie posten