Lieve lezers
In de vorige post haalde ik al aan dat we alles wat we lezen op sociale media met een korrel zout moeten nemen. Daarbij hoort dan dat we zelf ook misschien twee keer moeten nadenken voor we onze hersenspinsels de wereld insturen. Benieuwd naar de voorbeelden die ik gevonden heb? Lees dan snel verder!
Het is verbazingwekkend wat een update van 140 tekens teweeg kan brengen. Kijk maar naar de tweets die een Belgische leraar met de hashtag #shitmystudentswrite de wereld in stuurde.
![]() |
| Bron: Scholieren.com |
Deze 29-jarige leraar geeft godsdienst, geschiedenis en Engels op een school in Overijse. Toen hij tijdens het verbeteren van toetsen een aantal grappige antwoorden tegenkwam, besloot hij om die te delen met de rest van de wereld. Hij maakte zijn leerlingen ook op andere manieren belachelijk, bijvoorbeeld door ze zeggen dat hij een leerling aan het huilen had gekregen.
Al snel werd deze leraar een Twitterhit en lachten bijna 900 volgers met hem mee. Toen de schooldirectie dit ontdekte was het echter over met de pret. De persoon in kwestie werd op het matje geroepen en zijn account is sindsdien spoorloos verdwenen. Het volledige artikel lees je hier.
Wat me vooral verbaasde, waren de reacties op dit artikel. Hieronder kan je enkele voorbeelden vinden.
![]() | ||||
| Bron: Scholieren.com |
| Blijkbaar is het best oké om te lachen met je leerlingen, zolang de leerlingen in kwestie maar anoniem blijven. Om eerlijk te zijn weet ik niet goed wat ik hiervan moet denken. Natuurlijk zeggen of schrijven leerlingen soms de gekste dingen en we zijn ook maar mensen, daar wordt wel eens mee gelachen. Toch gaat deze leraar volgens mij te ver. Wat hij schrijft getuigd van weinig respect ten opzichte van zijn leerlingen. Respect is onmisbaar in een klassituatie en in de relatie tussen de leerkracht en de leerlingen. Volgens mij kwetst deze leraar de gevoelens van zijn leerlingen door deze uitspraken de wereld in te sturen en dit kan niet bevorderend zijn voor een gezond klasklimaat. Natuurlijk moet er in een klas ook plaats zijn voor humor, maar volgens mij kan dit ook op andere manieren. In dit geval werd de twitteraar alleen maar op het matje geroepen, verdere sancties werden niet vermeld. Toch kan een Facebookstatus of een tweet verregaande gevolgen hebben. Denk maar aan alle inbraken die vermeden kunnen worden als mensen niet op Facebook zouden zetten wanneer ze op vakantie vertrekken. Ik wil zeker en vast niemand tot iets verplichten, maar misschien is het geen slecht idee om soms toch maar eens een filter op je gedachten toe te passen? Groetjes Nathalie |


Geen opmerkingen:
Een reactie posten